czwartek, 6 listopada 2014

Alison Bechdel: Jesteś moją matką? Komiksodramat.

Alison Bechdel: Jesteś moją matką? Komiksodramat; Wydawca: Timof Comics; Warszawa 2014 

Alison Bechdel, Jesteś moją matką?

Czy możemy pogodzić się z niezrealizowanymi potrzebami i palącym od dzieciństwa brakiem? Czy aby pisać autentycznie, szczerze i autobiograficznie – trzeba porzucić złudzenia i oczekiwania, a aby to zrozumieć trzeba przejść przez szereg bolesnych upadków? Pogodzenie się ze zdystansowaną, nieszczęśliwą, niezależną matką stanowi podjęte przez bohaterkę książki wyzwanie, warunek pisania i napisania.

Książka Alison Bechdel „Jesteś moja matką?” to zaproszenie w formie komiksowego pamiętnika do towarzyszenia w autobiograficznej podróży, osadzonej na psychoterapii bohaterki. Jest to również ukłon złożony psychoanalitykowi Donaldowi Woodsowi Winnicottowi, którego postać staje się swoistym narratorem komentującym psychologiczne procesy głównej bohaterki, a także kalejdoskop innych, ważnych w życiu autorki źródeł, inspiracji, kontekstów – przybliżających ją do zerwania z „fałszywym ja”. Cytaty z Zygmunta Freuda, Wirginii Woolf, Alice Miller, Adrienne Rich pomagają Alison w uporządkowaniu wspomnień z dzieciństwa, reminiscencji po kilku romansach czy zawiłości kolejnych etapów terapii.

To także książka o pisaniu i dojrzewaniu twórczym - procesach równoległych do narodzin nowej osoby.

Trudne chwile w relacjach z bliskimi są udziałem każdego z nas a dzięki ukazaniu rozbudowanej relacji bohaterki z matką oraz sposobom rozwiązania pojawiających się konfliktów książka Bechdel ujawnia wiele tropów terapeutycznych. To ciekawa pozycja dla osób twórczych i poszukujących, otwartych i zmagających się z relacjami rodzinnymi. Jedna z tych książek którą czyta się szybko, a pozostaje z nami na długo.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz